söndag 26 juli 2009

Ny/gammal cykel

Den kanske inte såg så mycket ut för världen, där den stod längst inne, bakom en massa bråte i ett gammalt bortglömt skjul. Men den hade potential. Eller i alla fall två hjul sammanbundna av ram och framgaffel. Det räckte för mig.
En 10-växlad cityracer med ungefär 30 år på nacken. Styre och sadel var definitivt inte original, någon hade försökt konvertera den till en ordinär herrcykel. Med inte helt lyckat resultat, ska kanske nämnas.
Nu var det alltså upp till mig att försöka få ordning på den. Som belöning skulle jag få en förhoppningsvis cool stadscykel...


Så här såg den ut i all sin prakt när jag väl baxat ut den. Min första åtgärd blev att ta loss och vända på styret. Med vinkelslipen kapade jag det ungefär fyra centimeter i var ände. Sedan sågades pumpfästena på sadelröret bort, fram och bakväxel skrotades samtidigt som sadel och skärmar åkte i soptunnan.
Vevlagret var glappt, så där blev det till att skruva isär och kontrollera statuden. En av kulorna i ena kullagret hade delat sig i två halvor, men med lite fingerfärdoghet och en rejäl klick fett så gick det i alla fall att få ihop det hela utan at det glappade. Men lagrena ska bytas längre fram. Funktionen nu är inte helt optimal...

En burk vit fälgfärg från Biltema tömdes över ramen, nya däck och slangar åkte på och en tidigare utrangerad sadel från racern plockades fram ur överblivna-saker-kartongen.
Det avkapade styret sattes på plats och lindades med styrlinda i kolfiberlook. Ska det vara så ska det... Av två pajade Weinmann-bromsar gick det att göra en, nästan fungerande. Den sattes på framhjulet.
Sedan var det bara att kapa kedjan till rätt längd och montera. Kassetten bak fick sitta kvar. Mest beroende på att jag inte hade lust att skruva isär baknavet. Men det ska också åtgärdas.
Hittills har hojen kostat mig 350 kronor för färg, däck, rengöringsmedel, bromshandtag och styrlinda. Arbetsinsatsen hittills har tagit mig ungefär 7 timmar. I morgon ska jag köra på den till jobbet...

Inga kommentarer: