tisdag 30 oktober 2007

Tour de Östernärke. Etapp 2. Långsyna.

Inledningen av denna etapp är identisk med gårdagen. Full fart österut mot Läppe. Men nu så håller vi oss på 52:an ända till Vingåker. Strax efter avtagsvägen mot Julita så börjar det nog kännas i benen att det gått svagt uppför en bit. Backen brantar dessutom till, och blir mer tydlig, ungefär där vägen går jämsides med bäcken, för att sedan fortsätta som en klassisk slakmota tills dess att den gamla sågen på vänster sida har passerats. Sedan följer ett lättåkt parti som inbjuder till kraftfull cykling i god fart.

Ett par backar till ska besegras innan de sista kilometrarnas svaga utförsbacke in mot rondellen i Vingåker. Vi svänger höger och kör rakt igenom samhället. Följer vägen som bjuder på såväl kurvor som backar c:a 7 kilometer innan det är dags att ställa in siktet på Högsjö. Vägen går genom ett skolboksfagert landskap med såväl skogspartier som uppodlade områden. efter att återigen (fast nu från ett annat håll) ha kommit upp till den ralativa höjdplatå på vilken Högsjö är beläget så är det återigen relativt lättcyklat när vägen tar oss österut mot Vingåker igen.

Skylten Lännäs 20 leder oss sedan direkt in på den väg som som av någon outgrundlig anledning kallas Långsyna. Det lutar svagt uppför och asfalten är inledningsvis både lappad, lagad och relativt grov. Här kan de kännas överraskande tungt i benen. Bondgårdar och små byar passeras raskt. Vi bjuds på en härlig cykelväg utan nästan några raksträckor alls. Efter en esskurva och en liten knäppa, så är vi åter inne i Örebro län. Här blir asfalten märkbart sämre en bit efter att ha varit riktigt bra under de senaste 10 kilometrarna. Vi lämnar åker och äng bakom oss och vägen fortsätter att vindla än mer hängivet genom rejäl granskog. Upp och ner, hit och dit. Den sista biten, förbi Lännäs Bygdegård och vidare mot Bönerud, bjuder på härlig åkning i god fart i en diskret, men välkommen, utförslöpa. Avslutningen känner vi igen från gårdagen då vi kommer ut på RV 52 en bit upp i Falkabacken, 3 km från mål. Dagens etapp är avklarad och 75 nya km kan läggas till handlingarna.

Nästa etapp av Tour de Östernärke presenteras den 31 oktober.