måndag 22 oktober 2007

Formel ett

Någon har sagt att segling, som sport, består till 20% av taktik och 80% juridik. Med tanke på allt som förekommer inom motorsportens kungaklass, så kan man ju lätt tro att det råder liknande förhållanden där. Det finns säkert fler sporter där jurudiken spelar en ganska avgörande roll (himlar med ögonen snett upp åt vänster, stampar takten med foten och visslar...).

Nå, vad jag egentligen ville, var bara att berätta om hur min tevecykling utvecklade sig. Jag vevade igång redan uder uppsnacket halv sex. Halv åtta gick Räikönnen i mål som segrare. Då klickade jag loss fötterna ur pedalerna, stängde av pulsmätaren samt släppte på rullen till bakhjulet. Först nu kollade jag efter hur det blev med energiförbrukningen. 1300 kcal hade gått åt. Snittpulsen var 147 slag (mitt max är 189), och tillryggalagd sträcka 47,8 km. Snittkadensen uppskattar jag till drygt 70. Min kadensmätare har inte den funktionen, men jag höll mig på 70-73 hela tiden. Under loppets sista varv petade jag i den näst tyngsta växeln och trampade upp hastigheten till någonstans mellan 45 och 47. Annars handlade det om ett långpass i relativt lugnt tempo, där pulsmätaren fick styra ansträngningen.

Jag kunde också konstatera att jag numera måste sitta på cykeln i minst en och en halv timme för att få nästan lika ont i baken som på 20 minuter i våras! Tror dessutom att trainercykling är jobbigare för baken, beroende på att allt blir ganska statiskt.

Mål innan jul: Att cykla någon av Sagan om ringen-delarna (extended version) samt köra ett 15 minuters tempolopp med snittfarten 40 km/h.

PS. Eftersom jag ägnade mig åt trädfällning tidigare i veckan, så anser jag nu, efter överläggning med tävlingsledningen, att 4000 kcal-målet är uppnått! Så nu nollställer jag mätaren igen. Tack så himla mycket...

Inga kommentarer: