tisdag 1 januari 2008

Nyårslöfte!?!

Nu är man som man är igen, lagom seg och eftertänksam på årets första dag. Inga direkta löften utsällda inför det nya året... Förutom ett då.
Råkade hänga på ett blogginlägg på ck.se och lovade därmed att jag skulle gå ner 5 kilo under 2008. Både mätbart och uppnåeligt. Precis som mål ska vara. Dessutom innehåller löftet även ett visst mått av djärvhet, eller hur?
Problemet uppstod för en stund sedan när jag skulle kontrollera matchvikten. Den hade ökat! Istället för att stanna på 71 kilo, som vågen gjort under större delen av senare halvan av 2007, visade den nu... 73,9 kg!?!

Betyder det att jag först måste gå ner till 71 för att därifrån ta mig an mitt femkilosnyårslöftesmål, eller kan jag utgå från dagens notering? Håll med om att skillnaden i ansträngning för att nå till det uppsatta målet blir ganska stor.

Under tiden som jag funderar på vad det är som gäller, när det gäller mitt nyårslöfte, så blir det en tur med cykeln. Bra väder idag. Runt noll grader, svaga vindar och lite lätta snöflingor i luften.

God fortsättning på det nya året. Nu börjar det!

4 kommentarer:

Moster Mjölgumpa sa...

Jag hade utgått från 73,9kg. Sedan kan man efter de första 5 kilona ta de andra 2,9 som en extra utmaning.
Kanske väger vi ungefär lika. Det är länge sedan jag stod på vågen. Har känt att byxorna börjar sitta åt lite extra. Tog till slut mod till mig för ett par dagar sedan...då var batterierna i vågen slut. Vilken tur jag hade!

tompa sa...

Ja men eller hur? Så måste det ju bli. Jag utgår helt enkelt från dagens notering. Nån ordning måste det ju vara. Även på ett nyårslöfte! Men om nu batterierna skulle ta slut... befrias man från löftet då?

Anonym sa...

Men snälla Tompa kasta vågen! Det är ju byxlinningen som räknas. Med dagens hundradelsmätande digitalvågar innebär det ju psykisk tortyr att använda vågen. Dessutom med dina Tour Östernärketurer så bygger du på en större muskelmassa. Konstigt nog så väger musklerna mer än "fettet"?!

Anonym sa...

Men snälla Tompa kasta vågen! Det är ju byxlinningen som räknas. Med dagens hundradelsmätande digitalvågar innebär det ju psykisk tortyr att använda vågen. Dessutom med dina Tour Östernärketurer så bygger du på en större muskelmassa. Konstigt nog så väger musklerna mer än "fettet"?!