måndag 9 juli 2007

Long time, no see...


Det regnar... för femtielfte dagen i rad. Uttryckt i cykeltermer handlar det om rätt många dagar på raken utan skavsår därbak. Idag är det en vecka sedan jag sist klickade fast föttterna pedalerna och lät mig svepas med i den svettiga eufori som en lyckad cykeltur kan ge upphov till. Då handlade det om en blåsig måndagkväll och lilla Vingåkersturen. Först österut på 52:an mot Läppe. Nedförsbacken vid Dimbo var inte mycket att hurra för. Fartvinden från nordost gjorde allt för att inte hastigheten skulle komma över 44 km/h... Trots att jag trampade! En vanlig dag rullar man ju ner i den farten.


Uppförsbacken efter Läppe blev av samma blåsiga anledning både längre, brantare, segare och naturligtvis tyngre, än vanligt. Desto trevligare att svänga höger i rondellen och sedan ta första höger mot Högsjö. De följande tre kilometerna på platten avverkades på rekordtid. Mätaren visade 40 km/h nästan hela vägen...


Över Långsyna är det ju en och annan slakmota innan man passerar länsgränsen. Nu hjälpte inte vinden i ryggen längre. Kanske mest beroende på att det var lä i skogen. Så spelade det väl en viss roll att jag kände mig en aning såsig i buggarna. Vilket kändes mer än väl när jag var ute på 52:an igen och hade Falkabacken under däcken. Fram till hit, visade mätaren att jag låg på 30 i snitt... Hade det inte varit för backen så... men nu landade snittet återigen strax under tretti. 29,87 om man vill vara noga. Ikväll gör jag en ny attack på ljudvallen...

Inga kommentarer: